Vanilj är är storsäljaren bland SIA Glass smaker.

Årets glasstrender: Nostalgi, njutning och svenskt

13 juni, 2022

Norrland älskar marängsviss, skåningar vill ha punschrussin och veganglass går hem i studentstäder. Nu är rapporten Glasstrender 2022 från SIA Glass här med trender och statistik kring de 85 miljoner frusna litrar i dagligvaruhandeln som konsumerats i landet senaste året.

Vissa smaker och kategorier sticker ut i olika delar av landet – även om de volymmässigt inte är de bäst säljande smakerna – genom att vara lite extra populära i olika delar av landet. I Norrland sticker Marängswiss ut som en smakfavorit medan Punschrussin utmärker sig i landets sydligaste delar. Veganglass har en starkare profil kring studentstäderna. ApelsinChoklad har sitt starkaste fäste i Västra Götaland och i Västra Svealand är man lite extra glad i glassbåtar.

De fem storsäljande smakerna från SIA Glass enligt dagligvaruhandelns försäljningsstatistik från Nielsen (januari-december 2021):
1. Vanilj
2. Glassbåtar
3. Kladdkaka
4. Choklad
5. ApelsinChoklad

Det, och mycket mer redovisas i Glasstrender 2022 – en glassrapport från SIA Glass. Förutom att berätta om vilka glassmaker som går hem i olika delar av landet, presenteras också årets glasstrender:

  1. Nostalgi skapar trygghet
    En längtan efter bekanta smaker, texturer och ingredienser med en ljuvt nostalgisk ton som knyter an till goda minnen.
  2. Svensk glass – ja tack
    Under pandemin blev det allt tydligare, vårt behov av trygghet manifesterades i ett uppsving för svenska och lokala livsmedel och smaker vi känner igen.
  3. Innehåll spelar roll
    Naturligt och funktionellt som associerar till sund livsstil har på allvar slagit igenom även för en njutningsprodukt som glass.
  4. Lokalt och schysst producerat
    God djurhållning, minimerad energiåtergång, råvaror som är lokalt säsonganpassade, har lågt klimatavtryck – den moderna konsumenten vill veta att allt står rätt till.
  5. Njutning ger tröst
    Vi värdesätter njutning, men gärna av lite mer raffinerad karaktär, därför har unika smaker, texturer och även utseendet blivit allt viktigare för en njutningsprodukt som glass.

Dan Bengtsson, marknadschef på SIA Glass, sammanfattar innehållet i spaningarna från Glasstrender 2022:

”Tydligt är att glassen helst ska vara svenskproducerad med schysst innehåll, framkalla nostalgiska minnen, men också skänka njutning i oroliga tider.”

Hela rapporten ”Glasstrender 2022 – En rapport från SIA Glass” finns nedladdningsbar och bjuder även på ”Tio i topp bäst säljande kulglass” och ”Fem i topp bäst säljande glassmaker”. Rapporten kan hämtas här

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!