Hälften av svenskarna tänker handla mat på nätet 2019

8 februari, 2019

Varannan svensk uppger att de kommer att handla sina matvaror på nätet någon gång under 2019. Samtidigt krävs snabba leveranser och samma priser som i vanliga matbutiker. Det visar en ny undersökning där City Gross tar tempen på svenskarnas e-handlande av mat det kommande året.

Hur ofta man avser att e-handla mat varierar. 17 procent tror att de kommer e-handla mat minst någon gång varje månad och 31 procent mer sällan än varje månad. Mest flitiga är 30–49 åringarna, bland vilka 28 procent svarar att de kommer att handla mat online minst någon gång varje månad.

Flest uppger att den största fördelen med att e-handla mat är hemleveransen (40 procent) och hälften instämmer helt eller delvis med att leverans dagen efter beställning är ett måste för att e-handla mat.

Den nackdel som de flesta uppger med e-handel av mat är osäker kvalitet (40 procent. Samtidigt känner sig majoriteten trygg med att kylkedjan håller vid leverans av färskvaror

”Det finns en trygghet i att själv få välja sina färskvaror, att se och känna efter om frukten eller köttet håller måttet. Siffrorna visar att oron inte ligger i transporterna. Vi har många färskvaror i sortimentet online och visst är det lite av en utmaning att få fler att ta steget och våga beställa hem varorna”, säger Mikael Andersson, onlinechef för Bergendahls Food som driver City Gross.

”De som testat att e-handla mat tidigare är i undersökningen mindre osäkra på kvaliteten än de som inte gjort det. Det visar att vi i branschen generellt håller en hög kvalitet. För oss som har ett uttalat färskvarufokus är kvalitet en hygienfaktor som bara måste sitta.”

7 av tio instämmer i påståendet att det är viktigt med samma pris på maten online som i fysiska butiker.

Hälften uppger att de är intresserade av att köpa torrvaror, som pasta, och hushållsartiklar, som toalettpapper och tvättmedel. Endast 4 respektive 2 procent uppger att de vill köpa kött respektive färsk fisk online. En femtedel visar intresse för att köpa färdiga matkassar.

Undersökningen har genomförts av Sifo på uppdrag av City Gross. Totalt har 1.000 personer i åldrarna 18–79 år intervjuats 22-24 januari 2019.

Jerry Pettersson
About the author

Redaktör
jp.press@comhem.se
procedit webbyrå

Relaterade